JOHAN CRUIJFF ARENA


Sjaak Swart was op de radio. Als het over Ajax of Johan Cruijff gaat dan weten de media het clubicoon altijd te vinden. Volgaarne staat de voormalige rechtsbuiten het journaille te woord.
Op NPO Radio 1 ging het dit keer over de naamgeving van de Johan Cruijff Arena. Swart had het over allerlei ‘factoortjes’ die een rol speelden. Onbedoeld duidde hij daarmee feilloos de discussie. Het waren kleine factoren die het debat bepaalden. Onbeduidende details die er eigenlijk niet toe mogen doen, maar die toch de boventoon voerden.
 
Johan Cruijff is boven elke twijfel of discussie verheven. Dan moet het niet gaan over de factoortjes in het idioom van Sjaak Swart. Zeker niet als die factoortjes eigenlijk gewoon factuurtjes zijn. De commissarissen van de Amsterdam Arena NV wilden ordinair geld verdienen. Een Johan Cruijff Arena dwarsboomde hun tot dan toe vruchteloze pogingen om een vermogende naamsponsor te binden. Keihard cashen luidde het devies. Uit puur winstbejag wilde men niet aan een diepe buiging voor de grootste voetballer die Nederland ooit gekend heeft. Kortzichtigheid ten top, want geassocieerd met Cruijff’s naam nemen de commerciële kansen van de Arena exponentieel toe.
 
Ruim een jaar na zijn dood zijn de hoge heren alsnog tot inkeer gekomen. Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Door: Arjen Pijfers
April 2017
 
Ook verschenen op Hard gras
 

Bookmark and Share

Plaats een reactie

home | contact | colofon

MEER COLUMNS